Home   Kącik dla rodziców

Kącik dla rodziców

Zachęcamy do lektury Poradnika dla rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym „Razem w cyberświecie – pomysłownik na trudne sytuacje”

pomyslownik-na-trudne-sytuacje

Zapraszamy również do odwiedzenia strony internetowej kampanii, gdzie zamieszczono wiele artykułów i materiałów omawianych w broszurze. https://pierwszekroki.net

DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA 

Nie czekaj, nie trać czasu, pomóż sobie – zadzwoń 800 12 12 12.

Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.

 

 GODZINY DOSTĘPNOŚCI NAUCZYCIELI 

GODZINY DOSTĘPNOŚCI NAUCZYCIELI W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH

DYŻURY SPECJALISTÓW

specjaliści

DOKUMENTY NA ROK 2022/23

opłaty

potwierdzenie

upoważnienie

 

ADAPTACJA

DOBRE RADY

Kompletuj wyprawkę wspólnie z dzieckiem i ciesz się, że będzie korzystać z niej w przedszkolu.

Nie przeciągaj pożegnania:pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.

Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.

Nie obiecuj; jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może być to forma przekupywania.

Kontroluj się co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk

Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.

Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się żeby przez kila dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne.

ADAPTACJĘ UTRUDNIA:

  • niepewność decyzji,
  • brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
  • wyrzuty sumienia, niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
  • nieznajomość placówki,
  • brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
  • nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
  • pośpiech, zdenerwowanie, zabieganie-brak czasu dla dziecka,
  • brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka.

CO MOŻE POMÓC DZIECKU?

  • wcześniejsze przyzwyczajanie dziecka do przebywania w nowym miejscu pod opieką osób trzecich,
  • kontakty dziecka z rówieśnikami, np. na placu zabaw,
  • uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą,
  • informowanie dziecka o tym, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców,
  • ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych),
  • zabawy z dzieckiem „w przedszkole”, przedstawianie jego realnych zalet
  • akceptacja płaczu dziecka przez rodziców – naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać) – duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi,
  • wcześniejsze poznanie przedszkola – spacery w kierunku placówki wcześniejsze odbierania dziecka w początkowym okresie (zawsze należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą).

 

OCZEKIWANIA PRZEDSZKOLA WOBEC DZIECKA

Przedszkole oczekuje, że dziecko 3-letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:

  • samodzielne jedzenie łyżką,
  • mycie rąk,
  • samodzielne korzystanie z toalety,
  • zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby,
  • rozpoznawanie swoich rzeczy, czyszczenie nosa,
  • znajomość swojego imienia

 

CO DO PRZEDSZKOLA?  

  • Luźne spodnie lub spódnica z gumką, bluza dresowa lub lekki sweterek – czyli ubiór „na cebulkę”, ważniejsza wygoda od elegancji.
  • Kapcie – najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, która łatwo się zapina
  • Ubrania z rozciągliwymi dekoltami
  • Bielizna i spodnie na zmianę (gdyby zdarzyła się „wpadka”)
  • Podkoszulek do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka).

 

CO, POWINIEN ZABRAĆ ZE SOBĄ RODZIC, KTÓRY IDZIE PIERWSZY DZIEŃ DO PRZEDSZKOLA ZE SWOIM TRZYLATKIEM?

  • Uśmiech na twarzy, ponieważ dziecko bardzo dokładnie ją obserwuje. Wyczytuje informacje według, których nastraja się pozytywnie lub negatywnie na cały dzień.
  • Zaufanie do nauczycielek i całego personelu przedszkola.
  • Sto procent pewności, że dziecko sobie poradzi.